Kwiecień

Orfeusz w piekle

Jacques Offenbach

Najbliższe spektakle

Kup bilet Kup bilet Kup bilet

Premiera

12 kwietnia 2018

Czas trwania

2h 30 minut ( z 1 przerwą)

Opis

Offenbach jest twórcą i królem francuskiej operetki, paryskiego stylu, pełnego lekkości i dowcipu, który wpłynął również na inne gatunki sztuki. Swoim humorem, odwagą, frywolnością, wspaniałą melodyczną inwencją, odegrał ogromną rolę w kulturze francuskiej.

Orfeusz w piekle jest nieśmiertelną, ponadczasową operetką, w której temat hipokryzji, podwójnej moralności, nic nie stracił na swojej aktualności. Akcja tej operetki, tak w realnym, jak i w mitycznym świecie, obraca się wokół filozofii życia, związanej z miłością, erotyką, poszukiwaniem szczęścia. Świat zwykłych śmiertelników, czy bogów i bogiń jest do siebie podobnym. Posiada te same życiowe oczekiwania, te same wady i zalety.

Orfeusz w piekle to groteskowy, ironiczny spacer wokół mitu Orfeusza. Pomostem pomiędzy realnością, którą reprezentuje Eurydyka i Orfeusz, na Ziemi, a światem onirycznym, rozgrywającym się na Olimpie i w Piekle, będą dekoracje i kostiumy. W naszej realizacji Orfeusz w piekle będzie w stylu francuskich wykonań, blisko związanych z oryginalnym dziełem, które pozostało niezwykle odważne i aktualne. Niekonwencjonalne dekoracje, kostiumy i choreografia pozwolą nam na realizację operetki współczesnymi środkami, wzbogacając ją od strony muzycznej i interpretacji aktorskiej komediową lekkością. Pragniemy otworzyć wszystkie bramy interpretacji, aby z tego uniwersalnego muzeum śmiechu, jakim jest to dzieło Offenbacha, stworzyć współczesną, lekką i mądrą zabawę.

(Maria Sartova)

Realizacja

Realizatorzy:

kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc

reżyseria: Maria Sartova

scenografia / reżyseria świateł: Yves Collet

kostiumy: Anna Chadaj

choreografia: Jarosław Staniek

asystent kierownika muzycznego: Michał Krężlewski

asystentka reżysera: Magdalena Szlawska

asystentka scenografa (dekoracje): Clémence Bezat

asystentka kostiumografa: Agnieszka Szewczyk

asystentka choreografa: Katarzyna Zielonka 

tłumaczka: Sandra Pytlik


Obsada:

Orfeusz David Beucher / Dawid Kwieciński / Marcin Pomykała

Eurydyka Monika Buczkowska / Magdalena Chmielecka / Maria Domżał

Opinia publiczna Mariola Cierpioł / Katarzyna Nowosad / Barbara Żarnowiecka

Pluton Przemysław Baiński / Maciej Gronek / Rafał Żurek

John Styx Michał Grabczuk / Łukasz Ratajczak

Jowisz Stanisław Kierner / Kamil Pękala / Adam Woźniak

Junona Maria Malinowska / Katarzyna Nowosad

Venus Magdalena Chmielecka / Zuzanna Klemańska

Diana Marta Książek / Dorota Laskowiecka / Joanna Wójcik

Minerwa Maria Malinowska / Wiktoria Wizner

Kupido Justyna Jabłonowska / Anna Potyrała-Listwon / Karolina Sołomin

Mars Leszek Kruk

Merkury Paweł Faust


Balet, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej

Przygotowanie i kierownictwo Chóru – Waldemar Górski

Kierownik baletu – Wojciech Warszawski


Prof. dr hab. WARCISŁAW KUNC

Dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. Bogusława Madeyai prof. Henryka Czyża. Żywo interesuje się menagementem kultury. Jest członkiemStowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, współpracuje z SGH w Warszawie.Prowadzi czynną działalność pedagogiczną. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierownik Katedry Dyrygentury Symfoniczneji Operowej. Od sezonu 2016/2017 dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku.


MARIA SARTOVA

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, jedna z ostatnich uczennic prof. Ady Sari, kontynuowała studia wokalne z Giną Cignia w Mediolanie z Camillem Mauranem w Paryżu i w Aachen z Rudolfem Bautzem. Po debiucie w Operze Wrocławskiej i w Teatrze Wielkim w Warszawie, karierę wokalną związała ze scenami europejskimi śpiewając główne partie we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Szczególne uznanie zdobyła interpretacją partii Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego.
Dla Radia France dokonała licznych nagrań muzyki kameralnej i operowej z towarzyszeniem Orchestre National i Orchestre Philharmonique. Spotkanie i współpraca w Paryżu z Bronisławem Horowiczem, uczniem Leona Schillera, wybitnym reżyserem operowym staje się początkiem zmian w jej życiu artystycznym. Realizuje dla telewizji polskiej i francuskiej filmy dokumentalne poświęcone wybitnym postaciom polskiego i francuskiego życia kulturalnego, z udziałem wybitnych aktorów takich jak Leslie Caron, Andrzej Seweryn, Maria Laborit, Alexandra Stewart…  Od 2002 współpracuje jako reżyser z teatrami operowym.


YVES COLLET

Grafik przestrzeni, malarz światła. Jego spotkanie w 1997 roku z reżyserem Emmanuelem Demarcy-Mota rozpoczęło ich długą współpracę w Théâtre de la Ville w Paryżu, która trwa do dziś.

Zrealizował scenografię i światła między innymi do takich spektakli jak: Stan oblężenia Alberta Camus, Alicja w krainie czarów Fabrice’a Melquiot. Podczas swojej teatralnej przygody otrzymał Grand Prix za scenografię i światła za Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora Luigiego Pirandello. Od lat jest artystą związanym z Théâtre des Quartiers d’Ivry wraz z Adelem Hakimem (Antygona Sofoklesa - Théâtre National Palestinien - Nagroda Krytyki za Najlepszy Spektakl Zagraniczny, Miarka za miarkę Wiliama Shakespeare’a) oraz z Elisabeth Chailloux (Królowe Normanda Chaurette, Fedra Seneki). Współpracuje również z takimi reżyserami jak: Maria Sartova (Złote runo Alexandra Tansmana, Hello Dolly! Jerry’ego Hermana), Brigitte Jaques-Wajeman (Nicomède, Suréna Pierre’a Corneille), Claude Buchvald (Piękna i bestia, Music Shop Richarda Wargo) oraz liczne dzieła Valère Novarina.


ANNA CHADAJ

Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 roku. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. W 2015 roku reprezentowała Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume design at the turn of the century: 1990–2015 w A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum w Moskwie. Jest autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W sezonie teatralnym 2013/2014 otrzymała Złotą Maskę za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych (Koralina), a w sezonie 2016/2017 w Łodzi otrzymała Złotą Maskę za najlepsze kostiumy do spektaklu Lamaila. W jej dorobku znajdują się m.in.: Doktor Żywago w Białymstoku, Lamaila w Łodzi, Koralina w Łodzi, Mała Syrenka w Rzeszowie; Umwuka we Wrocławiu (wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 wg portalu teatralnego Teatr dla Was) czy Woyzeck w Olsztynie.


JAROSŁAW STANIEK

Choreograf i reżyser przedstawień muzycznych. Ma w swoim dorobku choreografie do blisko 200 spektakli teatralnych, operowych, a także filmów, programów TV, koncertów, teledysków. Zrealizował jako choreograf i reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe: West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair, Grease, Footloose, Fame, Chicago - zarówno w Polsce, jak i w Europie. Realizuje też własne spektakle m.in. Opentaniec (Pomorska Nagroda Artystyczna 2004), hip-hopowy projekt teatralny 12 ławek (Nagroda Prezydenta Gdyni 2006), Metropolish –Telesocjostory (nagroda Podlaskie Przedsięwzięcie Roku 2010). Pracował w teatrach operowych w Niemczech, Holandii, oraz praktycznie we wszystkich teatrach muzycznych w Polsce. Jest autorem choreografii podczas ceremonii przedmeczowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 (Stadion Narodowy w Warszawie). Często angażuje się w pracę przy spektaklach dramatycznych oraz tworzy oryginalne widowiska i spektakle muzyczne. 

Obsada


OrfeuszMarcin Pomykała
EurydykaMonika Buczkowska
Opinia publicznaBarbara Żarnowiecka
PlutonPrzemysław Baiński
John StyxŁukasz Ratajczak
JowiszKamil Pękala
JunonaKatarzyna Nowosad
VenusMagdalena Chmielecka
DianaDorota Laskowiecka
MinerwaWiktoria Wizner
KupidoKarolina Sołomin
MarsLeszek Kruk
MerkuryPaweł Faust

DYRYGENT Michał Krężlewski

Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej

BALET:

Clelia Averna, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna-Kondracka, Monika Zaniewicz, Natalia Cedrowicz, (Marianna Młynarska, Sandra Springhorn).

Filip Michalak, Ruaidhri Maguire, Bartosz Kondracki, Maciej Ruszkiewicz, Michał Zelent,(Jean Charles Daumont, RobertoTallarigo)

Galeria

Aktualności

18.04.2018

Kasa biletowa nieczynna - 18.04.2018 (środa)

Z przyczyn technicznych dnia 18 kwietnia 2018 roku kasa biletowa będzie nieczynna.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.