drukuj

Fleischmann / Szostakowicz, Meyer

premiera 26 stycznia 2013
 
Benjamin Fleischmann
SKRZYPCE ROTSZYLDA
na podstawie opowiadania Antona Czechowa
 
kierownictwo muzyczne Michał Klauza
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
choreografia Izadora Weiss
przygotowanie Chóru Anna Michalak
światła Piotr Miszkiewicz
 
asystent dyrygenta Rafał Kłoczko
asystent reżysera Magdalena Szlawska
asystent scenografa Anna Cierpiał
przygotowanie solistów-pianista korepetytor Liana Krasyun-Korunna
 
czas trwania 45 min
 
 
obsada:
 
Yakov Piotr Nowacki
Marfa Ewa Marciniec
Rotszyld Witalij Wydra
Dyrygent Krzysztof Rzeszutek
 
oraz Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Michał Klauza (styczeń 2013)
                  Przemysław Fiugajski (kwiecień 2013, marzec / kwiecień 2014)
Anna Szewczyk - flet (solo)
Halina Jastrzębska - skrzypce (solo)
Anna Michalak - dyrygent Chóru
 
W spektaklu wykorzystano dwa utwory na chór a cappella Dymitra Szostakowicza:
- wokaliza z filmu Król Lear (1970), op. 137,
- Powiały wiatry (1957), op. 104 nr 1.
 
 
 
Dymitr Szostakowicz / Krzysztof Meyer
GRACZE
opera w dwóch aktach wg Mikołaja Gogola
tłumaczenie i adaptacja libretta: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
 
kierownictwo muzyczne Michał Klauza
inscenizacja i reżyseria Andrzej Chyra
współpraca dramaturgiczna Małgorzata Sikorska-Miszczuk
światła Piotr Miszkiewicz
 
asystent dyrygenta Rafał Kłoczko
asystent reżysera Paweł Faust
asystent scenografa Anna Cierpiał
przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy Liana Krasyun-Korunna,
Tetyana Dranchuk

czas trwania 95 min
 
 
obsada:
 
Ichariew Jacek Laszczkowski
Utieszitielnyj Leszek Skrla
Szwochniew Paweł Konik
Krugel Aleksander Kunach
Michaił Głow Marian Kępczyński
Aleksander Głow Tomasz Rak
Gawriuszka Makarij Pihura
Aleksiej Daniel Borowski
Zamuchryszkin Paweł Faust

oraz Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Michał Klauza (styczeń 2013)
                 Przemysław Fiugajski (kwiecień 2013, marzec / kwiecień 2014)
Paweł Robak - gitara (solo)
Halina Jastrzębska, Katarzyna Filipiak,
Joanna Welz, Anna Sawicka - kwartet smyczkowy
 
 
 
Nagrody Muzyczne im Jana Kiepury:
Skrzypce Rotszylda / Gracze - najlepszy spektakl
Andrzej Chyra - najlepszy reżyser
Paweł Konik - najlepszy debiut
 
 
 
Idea tego spektaklu zawładnęła moją wyobraźnią kilka lat temu i im większe piętrzą się przeszkody na drodze do jego realizacji, z tym większym uporem brnę do celu. Sam Dymitr Szostakowicz to Himalaje operowe, podobnie jak Ryszard Strauss, którego dwa najważniejsze dzieła stały się w realizacji Opery Bałtyckiej wielkimi sukcesami moich muzyków. Jestem pewien, że jesteśmy należycie przygotowani do podjęcia takiego wyzwania. Ale spróbujemy jeszcze podwyższyć poprzeczkę w projekcie, na który złożą się dwa dzieła Gracze i Skrzypce Rotszylda.

Szostakowicz miał ukochanego ucznia Fleischmanna, którego uważał za geniusza i prorokował mu wielką karierę. Namówił go na napisanie opery do jakiegoś ulubionego tekstu. Fleischmann wybrał opowiadanie Czechowa Skrzypce Rotszylda i naszkicował kilka fragmentów partytury. Wybuchła wojna. Młody zadziorny kompozytor zgłosił się na ochotnika na front i wkrótce zginął. Zrozpaczony Szostakowicz zabrał jego dzieło ze sobą na wygnanie, gdzie wśród wielu innych prac zajmował się również pisaniem swojej nowej opery Gracze do dramatu Gogola. Paradoksalnie nie skończył dzieła, ale uzupełnił i zorkiestrował partyturę swojego ucznia.

Wiele lat później inny uczeń Szostakowicza postanowił ukończyć rozpoczęte dzieło mistrza i dopisał brakujące takty, a właściwie dwie trzecie całości Graczy. Tym kontynuatorem genialnego Rosjanina był Polak, Krzysztof Meyer. Na moją gorącą prośbę pan Krzysztof  zgodził się skrócić Graczy, by można było je zagrać w jednym wieczorze ze Skrzypcami. Do tej krótkiej opery dołożyliśmy dwie oryginalne kompozycje Szostakowicza na chór a capella. W ten sposób mamy w naszym projekcie muzykę mistrza i jego dwóch wspaniałych uczniów, z których jeden przepadł w pomroce dziejów, a drugi stał się jednym z największych twórców polskiej muzyki współczesnej. Suma ich wysiłków tworzy fascynującą propozycję operową, którą nasz teatr spróbuje zrealizować dzięki świetnemu dyrygentowi Michałowi Klauzie, dwóm reżyserom i ich wspólnej znakomitej scenografce Magdzie Maciejewskiej, jednej z najwybitniejszych dzisiaj w polskim teatrze.

Zaprosiłem do tej realizacji Andrzeja Chyrę, który wyróżnia się wśród polskich aktorów nie tylko wielkim talentem i kultową popularnością, ale i tym, że jest zawodowym reżyserem i koneserem muzyki poważnej. Jego debiut operowy może się stać sensacją nie tylko ze względu na zawód celebryty, który uprawia z powodzeniem, lecz również z powodu wspaniałych pomysłów inscenizacyjnych i pasji, z jaką podchodzi do dzieł operowych, których jest unikalnym w swoim środowisku miłośnikiem. Będę miał zaszczyt brać udział w tym przedsięwzięciu jako reżyser Skrzypiec Rotszylda i mam nadzieję, że nie zawiodę moich partnerów również jako dyrektor.

Premiera miała odbyć się w 2012 roku, ale musieliśmy przesunąć ją z wielu powodów na styczeń. Wierzę, że tym razem się uda i nasza publiczność wysłucha i obejrzy dzieło, którego jeszcze nikt na świecie w takim układzie nie zrealizował.

Marek Weiss
 

 

           

 

                

 

    Patroni medialni: