Grudzień

Traviata

Giuseppe Verdi

Premiera

05 marca 2011

Czas trwania

2 h 45' (dwie przerwy)

Opis

"Tak się dziwnie składa, że bohaterkami trzech najważniejszych arcydzieł operowych tworzących fundament tego gatunku są kobiety, które z jednej strony mogą być wzorem charakteru, wytrwałości, wierności wobec swoich uczuć, a z drugiej ich status społeczny nie odbiega od zwykłych prostytutek. To dosadne określenie może wywoływać oburzenie nie mniejsze niż to, które otaczało skandalizujące premiery tych utworów. Narodzinom scenicznym wspomnianych dzieł towarzyszyło oburzenie z powodu pokazywania eleganckiej publiczności operowej losów „kobiety upadłej”.

My pragniemy skupić uwagę na fascynującym paradoksie połączenia w jednej osobowości wysokiego poziomu moralnego Traviaty, Butterfly i Carmen z ich niskim poziomem seksualnej czystości. Wszystkie w różnym stopniu czerpały korzyści majątkowe zaspokajając męskie pożądanie. Każda z nich stanęła w obliczu wyboru pomiędzy dalszym uprawianiem komercyjnego seksu, a dochowaniem wierności swoim nieoczekiwanym uczuciom. Każda z nich wybrała rozwiązanie szlachetne i każda z nich zapłaciła za to życiem. Tragiczny finał tych trzech oper porusza niezliczone rzesze widzów tym bardziej, że w pierwszych scenach poznaliśmy nasze bohaterki w sytuacjach nie wzbudzających litości. Wręcz przeciwnie. Jesteśmy początkowo skłonni do lekkiej pogardy wobec nich. Rozbawiona Violetta w pierwszym akcie jest przez kompozytora po mistrzowsku przedstawiona jako nonszalancka, zepsuta kobieta zajęta blichtrem i flirtami. Dopiero w arii ujawnia swoje prawdziwe oblicze i niezwykle dramatyczne brzmienie. Dzięki stopniowemu odsłanianiu przed nami zalet jej charakteru kompozytor pozwala, byśmy w drugim akcie wspólnie z ojcem Alfreda zostali zaskoczeni szlachetnością osoby, którą poznaliśmy jako kobietę lekkich obyczajów. Jej heroiczna decyzja wyrzeczenia się osobistego szczęścia w imię honoru i dobra rodziny ukochanego mężczyzny wprawia nas w podziw tak jak Germonta i budzi się w nas to samo uczucie empatii. W finale kochamy Violettę, a jej przeszłość, kiedy handlowała ciałem, nie ma dla nas znaczenia".

Marek Weiss

oryginalna wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną

Realizacja

libretto  Francesco Maria Piave wg Damy Kameliowej Alexandra Dumas syna
kierownictwo muzyczne José Maria Florêncio (marzec 2011)
Jan Latham-Koenig (czerwiec 2011)
Tadeusz Kozłowski
(październik 2011, listopad 2012, grudzień 2014, październik 2015,
styczeń 2016)
Marco Guidarini (styczeń 2012)
Andriy Yurkevych (grudzień 2013)
Wojciech Michniewski (listopad 2016)
reżyseria  Karolina Sofulak
scenografia Hanna Szymczak
choreografia  Roman Komassa
światła  Piotr Miszkiewicz
projekcje multimedialne  Marek Zygmunt
przygotowanie solistów  Francesco Bottigliero,
Liana Krasyun-Korunna,
Dorota Artykiewicz-Skrla




















Galeria

Aktualności

16.12.2017

Specjalna cena biletów na Koncert Sylwestrowy 30 grudnia, g. 20:00

​Szanowni Państwo, Od wtorku 19 grudnia w kasie Opery przygotowana została pula biletów w cenie 100 zł za jeden bilet na Koncer Sylwestrowy 30 grudnia 2017 roku, na godzinę 20:00.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.