Styczeń

Salome

Richard Strauss

Premiera

15 kwietnia 2011

Czas trwania

1 h 50 min (bez przerwy)

Opis

"Najważniejszy pomysł polegał na rozszczepieniu pary głównych protagonistów – Salome i proroka Jochanaana – na głos i ciało, śpiewaków i tancerzy. Ten pozornie pretensjonalny zamysł dał siłę przedstawieniu. To, co śpiewa Salome, stało się rodzajem monologu wewnętrznego, zmysłowy taniec przed Herodem porywał, a końcowa scena nad ściętą głową proroka wręcz przerażała".

Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita"

"Ten tytuł jest jak szklana góra. Na szczycie ukryte cuda, ale dostać się tam jest prawie niemożliwe. Próbowałem dwa razy. Spektakl warszawski sprzed kilkunastu lat był piękny i wywołał burzę. Objechaliśmy z nim pół Europy i zebraliśmy wiele pochwał, ale w moim przekonaniu nie dotarliśmy do magicznego szczytu. W Poznaniu tym bardziej, bo do takiej wspinaczki cały teatr musi być przygotowany poważnie i dysponować na wszystkich swoich szczeblach kadrami bez skazy. Skąd więc upór, żeby dokonać tej sztuki w Gdańsku? Próbujemy przecież tego podejścia w Bałtyckiej po raz trzeci. Otóż jestem przekonany, że dysponujemy tutaj najlepszymi zasobami artystycznymi w Polsce. Po pierwsze – Maestro José Maria Florêncio. Jego interpretacja muzyki Ryszarda Straussa jest na światowym poziomie, a orkiestra, z którą pracuje od trzech lat, osiągnęła niespotykaną w polskich operach jakość. Po drugie – na naszej scenie narodził się i okrzepł jeden z najciekawszych sopranów w Europie, którym włada charyzmatyczna artystka Katarzyna Hołysz. Partia Salome w jej interpretacji przejdzie z pewnością do historii opery. Po trzecie – solistka Bałtyckiego Teatru Tańca, Franciszka Kierc, która wcieli się w ciemną stronę księżyca tańczącej księżniczki. Po czwarte – autorka choreografii, Izadora Weiss, która debiutowała jako tancerka w spektaklu warszawskim. Po piąte – Hanna Szymczak, nasza magiczna scenografka. Pozostałych powodów nie wymienię, bo jest ich sporo, a moja zapowiedź ma skromne granice. Spektakl jest niestety tylko dla dorosłych, bo przecież to nie jest opowieść wzięta prosto z Biblii, tylko z Oskara Wilde’a".


Marek Weiss

Realizacja

libretto  Hedwig Lachmann wg dramatu
Oscara Wilde'a Salome
kierownictwo muzyczne José Maria Florêncio
inscenizacja i reżyseria  Marek Weiss
scenografia  Hanna Szymczak
choreografia  Izadora Weiss
światła  Piotr Miszkiewicz
współpraca muzyczna  Dariusz Tabisz
przygotowanie solistów  Janina Anna Pawluk

Galeria

Aktualności

15.01.2018

Ferie w Operze Bałtyckiej

Ferie już za dwa tygodnie! Opera Bałtycka proponuje spędzenie zimowego czasu kreatywnie, podczas artystycznych spotkań w operze.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.