Listopad

Sąd Ostateczny

Krzysztof Knittel

Premiera

08 listopada 2017

Czas trwania

Opis

Burzliwe losy jednego ze znamienitych europejskich dzieł malarskich, „Sądu ostatecznego” autorstwa Hansa Memlinga, stały się inspiracją dla autorów opery. Nowa produkcja przedstawi owianą mistycyzmem historię powstania i znaczenia tryptyku, zmagań jego twórcy jak oraz odbiorców, którzy mogli go podziwiać w różnych okolicznościach, realiach historycznych i miastach Europy. Wędrówka obrazu rozpoczęła się od łupu, który przywiódł go do Gdańska i w tym miejscu znajduje się on obecnie jako stały eksponat. Scena Opery Bałtyckiej proponując „Sąd ostateczny” Krzysztofa Knittla pozwala za sprawą mnogości środków operowych odkryć to dzieło w nowym kontekście i pochylić się nad fundamentalnym tematem oceny życia ludzkiego w kontekście dobra i zła.

Spektakl 16+ 

Autorem libretta jest Mirosław Bujko, muzykę stworzył ceniony za współczesne kompozycje Krzysztof Knittel. Główne partie przygotują znakomici polscy soliści.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów: „Kolekcje”–priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na lata 2016-2017 oraz programu z zakresu twórczości artystycznej i edukacji kulturalnej – priorytet „Muzyka” na rok 2017.

Libretto Mirosława Bujko

Hans Memling
Robert Gierlach


Tomaso Portinari
Jan Jakub Monowid


Katarzyna Tanagli / Baron Denon
Anna Mikołajczyk


Ojciec Arago
Piotr Lempa


Adwokat Portinarich / Marszałek von Blucher
/ Lew Charkow
Mariusz Godlewski


Paul Benecke / Burmistrz Gdańska / Esesman
Stanisław Kierner


Andrea Borghi / van Groote / Wikariusz
Zbigniew Malak


Car
Paweł Michalczuk


Urzędnik PRL
Mateusz Trepkowski


Józef Stalin
Waldemar Sadowski


Archanioł
Magdalena Chmielecka


Baron von Muhlmann
Paweł Faust


Adwokat Gdańska
Kamil Górzyński


Książę Dałgoruki
Rafał Sambor


Iwan Denisow
Paweł Klemens


Esesman
Wojciech Winnicki


Rajcy
Marcin Banaś
Jacek Jasman
Jan Kurek


Bracia
Krzysztof Brzozowski
Wojciech Dowgiałło
Wojciech Jurga

Muzyka

Krzysztof Knittel

Libretto

Mirosław Bujko

Kierownictwo muzyczne

Szymon Morus

Reżyseria

Paweł Szkotak

Scenografia

Damian Styrna

Kostiumy

Anna Chadaj

Ruch sceniczny

Iwona Runowska

Muzyka

Krzysztof Knittel

Kierownik chóru

Waldemar Górski

Kierownik baletu

Wojciech Warszawski

Korepetytor solistów

Michał Krężlewski

Asystent kierownika muzycznego

Bogdan Olędzki

Asystent reżysera

Magdalena Szlawska

Światła

Piotr Miszkiewicz

Multimedia

Eliasz Styrna

Chór, Orkiestra i Balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Chór Dziecięcy Canzonetta Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. w Gdańsku przygotowany przez Teresę  Pabjańczyk oraz Agnieszkę Długołęcką.

Realizacja

Prof. dr hab. Krzysztof Knittel,studiował reżyserię dźwięku i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ukończył kurs programowania w Instytucie Matematyki PAN (1973-74), od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w State University of NY w Buffalo. Obecnie uczy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, poprzednio wykładał kompozycję, improwizację, muzykę komputerową w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie. Pisze utwory na orkiestrę, na chóry, zespoły kameralne, między innymi dla Filharmonii Narodowej, NOSPR-u, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, Sinfonii Varsovia, Cameraty Silesia, dla solistów –Janusza Olejniczaka, Tomasza Stańko, Jarosława Bręka, Olgi Pasiecznik (która otrzymała nagrodę Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za kreację w The Heartpiece – Double Opera skomponowanej wspólnie przez Krzysztofa Knittla i Johna Kinga). Tworzy również muzykę dla baletu, filmu, realizuje kompozycje elektroakustyczne, instalacje dźwiękowe, gra koncerty muzyki improwizowanej.

Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej, m.in. w takich miejscach jak Carnegie Hall, Lincoln Center, The Kitchen w Nowym Jorku, Philadelphia Arts Bank, Chicago Cultural Center, Glenn Gould Studio w Toronto, Konzerthaus Berlin, Musikforum Victring Klagenfurt, Alten Schmiede w Wiedniu, Thetre de la Ville, Theatre du Lierre w Paryżu, Centre Charlie Chaplin w Lyonie, Theater Zeebelt w Hadze, Plaza Futura Eindhoven, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Den Anden Opera w Kopenhadze, Mucsarnok w Budapeszcie, Kumho Art Hall w Seulu, SESC w Sao Paulo i wielu innych. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. Współtworzył festiwal Audio-Art, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 był prezesem Polskiej Rady Muzycznej, od 2014 jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. W 1985 roku otrzymał nagrodę "Solidarności", w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też Nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (z Elżbietą Sikorą i Wojciechem Michniewskim), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (m.in. Pawłem Szymańskim, Stanisławem Krupowiczem), Cytula Tyfun da Bamba Orkiester (z Andrzejem Bieżanem, Mieczysławem Litwińskim i Tadeuszem Sudnikiem), Go-Go Beuys (m.in. z Marcinem Krzyżanowskim), Pociągu Towarowego (m.in. z Piotrem Bikontem), European Improvising Orchestra (m.in. z Tim Hodgkinson, Carlos Zingaro, Raymond Strid, Victor Nubla), tria CH&K&K (z Markiem Chołoniewskim i Włodzimierzem Kiniorskim), Kawalerowie błotni (m.in. z Jerzym Kornowiczem i Tadeuszem Wieleckim). 

krzysztofknittel.com

Mirosław M. Bujko (1951)

Człowiek wielowarsztatowy. Pisarz, dziennikarz, wykładowca, adiunkt i dziekan wyższych uczelni. Z wykształcenia muzykolog i filolog. Dyrektor kreatywny i copywriter reklamowy. Trener biznesu. Praktyk i nauczyciel IAIDO – tradycyjnej sztuki japońskiego miecza. Współtworzył pierwsze polskie pismo poświęcone mediom i reklamie MEDIA POLSKA. Pracował jako kierownik literacki Teatru Wielkiego w Warszawie. Jako powieściopisarz zadebiutował w 2003 Księgą uczynków (Nowy Świat 2003). Opublikował trylogię sensacyjną, którą tworzą Złoty Pociąg (W.A.B. 2006), Czerwony Byk (W.A.B. 2007) oraz Wyspy Szerszenia (W.A.B. 2008). Powieści były tłumaczone na niemiecki (DTV) i portugalski (RECORD). Wraz z Waldemarem J. Dziakiem, opublikował powieść o północnokoreańskim reżimie; Pająk z góry Katsuragi (W.A.B. 2009). Równocześnie z librettem do Sądu Ostatecznego powstawała jego wersja powieściowa.

Szymon Morus

Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno - Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012, 2014, 2015 roku oraz do Pomorskich Sztormów za 2016 rok. Laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016 w kategorii Pomorska Nadzieja Artystyczna. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski czy Massimiliano Caldi. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Zasłuchanie”.

W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie Gode na Kaszebach. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess - klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta - Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.

W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego, wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. W marcu 2017 ukazały się kolejne wydawnictwa z udziałem Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa: Mendelssohn, Chausson – Double Concertos /Acte Prealable/ oraz Love Songs /Soliton/ z kompozycjami Leszka Kułakowskiego.

Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Obsada


ROBERT GIERLACH – Memling

JAN JAKUB MONOWID – Portinari

ANNA MIKOŁAJCZYK – Tanagli, Baron Denon

PIOTR LEMPA – Arago

MARIUSZ GODLEWSKI – Adwokat Portinarich, Marszałek von Blucher, Lew Charkow

STANISŁAW KIERNER – Paul Benecke, Burmistrz Gdańska, SSman nr1

ZBIGNIEW MALAK – Andrea Borghi, van Groote, Wikariusz

PAWEŁ MICHALCZUK – Car

MATEUSZ TREPKOWSKI – Urzędnik PRL

WALDEMAR SADOWSKI – Stalin

MAGDALENA CHMIELECKA – Archanioł

PAWEŁ FAUST – von Muhlmann

KAMIL GÓRZYŃSKI – Adwokat Gdańska

RAFAŁ SAMBOR – Książe Dałgorukij

PAWEŁ KLEMENS – Iwan Denisow

MARCIN BANAŚ – Rajca nr1

JACEK JASMAN - Rajca nr2,

JAN KUREK- Rajca nr3,

WOJCIECH WINNICKI - SSman nr2

KRZYSZTOF BRZOZOWSKI – Brat 1

WOJCIECH DOWGIAŁŁO – Brat 2

WOJCIECH JURGA – Brat 3

Dyrygent-SZYMON MORUS

Aktualności

15.11.2017

Wyjątkowy prezent pod choinką

Z radością informujemy, że w kasie Opery oraz za pośrednictwem serwisu bilety24.pl można kupić bilety na styczeń 2018 roku.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.