Styczeń

Olimpia z Gdańska

Zygmunt Krauze

Premiera

20 listopada 2015

Czas trwania

80 min

Opis

Olimpia z Gdańska to opera, która wymyka się tradycyjnej narracji teatralnej. Świat rzeczywisty, w którym żyje i tworzy Stanisława Przybyszewska, miesza się ze światem literackim wywiedzionym z powieści, którą pisze główna bohaterka. Akcja powieści rozgrywa się podczas Rewolucji Francuskiej, a właściwie już w jej patologicznej fazie schyłkowej. Te dwa światy mieszają się, tworząc nowy świat, świat teatralnej magii. W pokoju Stanisławy pojawiają się zarówno postaci rzeczywiste, np. jej Ojciec wraz z artystyczną bohemą lat dwudziestych, jak i postaci z czasów Rewolucji Francuskiej z M. Robespierrem na czele. Chwilami pojawia się trzeci świat, wywołany przez narkotyki, który jest implikacją świata realnego i literackiego, stwarzając wizję czegoś nadrealnego, wręcz kosmicznego. W tych światach żyją ludzie, którzy bez względu na czas /teraźniejszy czy przeszły/ mają takie same relacje z innymi ludźmi. Można by powiedzieć, że wraz z upływającym czasem ciągle powtarzamy te same historie i sytuacje. Jakbyśmy zatrzymali się w zaklętym kręgu powtórzeń. Stanisława, tak samo jak Olimpia, ciągle nie może znaleźć porozumienia ze swoim Ojcem i Robespierrem. To ciągle te same emocje: miłość, nienawiść, gniew, zemsta. Jednak nad wszystkim unosi się duch wolności. Wszyscy marzą o wolności, czy to w wymiarze społecznym, czy też osobistym. Stanisława chce się uwolnić od Ojca, później od ślepej miłości do Robespierre'a. Olimpia walczy o prawa i wolność kobiet. Idea rewolucji daje siłę i pewność, że wszystko można zmienić, wychodząc na ulicę, by zamanifestować swoja wolność i niezależność. Czy w istocie rewolucja przynosi wolność? A może śmierć jest wolnością? A może życie ze swoją absurdalnością paradoksalnie daje nam szansę na wolność. I tylko od nas zależy czy tak się stanie?! To pytania, które w finale opery zadają autorzy libretta. Myślę, że dobrze, że nikt nie próbuje na nie odpowiedzieć, bo przecież "wszystko jest złudzeniem".
Jerzy Lach

Realizacja

libretto oryginalne Krystyna i Blaise de Obaldia
kierownictwo muzyczne  Maja Metelska
inscenizacja i reżyseria  Jerzy Lach
scenografia  Hanna Szymczak
kostiumy Marlena Skoneczko
choreografia Elżbieta Czajkowska-Kłos
światła Piotr Miszkiewicz
przygotowanie Chóru  Anna Michalak
współpraca muzyczna Jakub Kontz
asystent reżysera Magdalena Szlawska
asystent scenografa Monika Ostrowska
przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy  Liana Krasyun-Korunna, Yaryna Rak, Karolina Szweda
konsultacje językowe Alina Żołnierkiewicz

Galeria

Partnerzy

pokaż więcej

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca 'Artysta-rezydent'. Artystą - rezydentem Opery Bałtyckiej w Gdańsku w sezonie 2015 / 2016 jest Przemysław Baiński.

Partner strategiczny

Partner strategiczny Opery Bałtyckiej

Patroni Medialni

Aktualności

15.01.2018

Ferie w Operze Bałtyckiej

Ferie już za dwa tygodnie! Opera Bałtycka proponuje spędzenie zimowego czasu kreatywnie, podczas artystycznych spotkań w operze.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.