Listopad

Dziadek do orzechów

François Mauduit

Najbliższe spektakle

Kup bilet Kup bilet Kup bilet

Premiera

30 listopada 2017

Czas trwania

2 h

Opis

Jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych spektakli baletowych wraca na deski Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Baśniowa opowieść, rozgrywająca się podczas świąt Bożego Narodzenia, jest piękną historią dla całej rodziny. Niezwykła historia o przyjaźni, poświęceniu i wielkiej odwadze uczy młodych widzów najważniejszych rzeczy. Dla wszystkich natomiast wysłuchanie nadzwyczajnej i niezwykle zróżnicowanej muzyki Piotra Czajkowskiego będzie niezwykłym doświadczeniem. Gdańską realizację przygotowali realizatorzy światowego formatu: uznany choreograf Francois Mauduit oraz utalentowany scenograf Justin Arienti. Dziadek do orzechów to spektakl idealny na długie zimowe wieczory – piękna muzyka, taniec i scenografia rozgrzeją serca wszystkich widzów.

Realizacja

Reżyseria, choreografia - François Mauduit

1983: Urodził się w Caen

1997: Wstąpił do szkoły tańca Karine Hubert

1998: Wstąpił do szkoły tańca Chantal Ruault / Otrzymał Złoty Medal w międzynarodowym konkursie w Caen

1999: Wstąpił do Narodowego Wyższego Konserwatorium Muzycznego [Conservatoire National Supérieur] w Paryżu / Otrzymał Złoty Medal w międzynarodowym konkursie w Caen i w Biarritz

2001: Wstąpił do szkoły tańca Opery Paryskiej w Paryżu, kierowanej przez Claude’a Bessy. Wystąpił w spektaklach „Córka źle strzeżona” oraz ”Demonstracje” w Operze Garnier

2002: Otrzymał angaż do Opery we Florencji i wystąpił w balecie „Coppelia” w reżyserii Charlesa Jude’a

2003: Otrzymał angaż do Opery w Bordeaux, kierowanej przez Charlesa Jude’a. Wystąpił w spektaklach „Syn marnotrawny” w reżyserii Balanchine’a, „Parada” i „Trójkątny kapelusz” w reżyserii Léonide’a Massine’a. Otrzymał Złoty Medal na międzynarodowym konkursie w Biarritz / Otrzymał angaż do grupy Béjart Ballet Lausanne kierowanej przez Maurice’a Béjarta.

Występował zwłaszcza w przedstawieniach „Ciao Frederico”, „Siedem tańców greckich”, „Brel i Barbara”, „Bolero”, „Święto Wiosny”, „Sztuka bycia dziadkiem”, ”Czarodziejski flet” (jedno z trojga dzieci), „Romeo i Julia” (jedna z dwu par), „Płaszcz”, „Plebania”, „Ognisty ptak”, „Bhakti”, le „Casino des esprits”, „Zaratustra”, solo palestyńskie w „Miłość, taniec”, „Rumi”, itd.

2006: Stworzył TOWARZYSTWO CHOREOGRAFICZNE FRANÇOIS MAUDUIT

Zaproszono go, aby przygotował różne przedstawienia na festiwal Bords de scène, Choralies, Viva Voce, Encounter with dancers Lausanne, European culture na Cyprze, Ballets na Teneryfie, Sorties de bains w Granville, Caen soirs d’été, Danse sur le sable w Villers sur mer, Cadence d’Arcachon, spotkania choreograficzne w Saint Quentin, Vingtième théâtre w Paris, Pin Galant w Bordeaux, Centre international w Deauville, itp. Zaproszono go również, aby stworzył choreografię do uroczystości okolicznościowych, rocznicy partnerstwa z miastem Caen w Würzburgu, sześćdziesiątej rocznicy lądowania i jubileuszowego upamiętnienia Rudolfa Nuriejewa na Memoriale w Caen, kariery Simone Veil i Line Renaud, które zaszczyciły imprezę swoją obecnością.

2010: Otrzymał nagrodę Positano „Léonide Massine” za swoją o karierę taneczną oraz obraz tańca i choreografii, który jego towarzystwo rozpowszechnia od 2006 r.

2011/2012: Dołączył ponownie do Béjart Ballet Lausanne na jeden sezon i tańczył w szczególności jako solista w „Dionizosie” i „Ognistym ptaku” Maurice’a Béjarta, tańczył zwłaszcza w Chinach, na renomowanej scenie Teatru Maryjskiego im. Kirowa w Petersburgu oraz Palais des sports w Paryżu.

Od roku 2012: Reaktywował Towarzystwo Choreograficzne François Mauduit we wrześniu 2012 otwierając sezon przedstawieniem „Maiastra”, które zgromadziło dziesięciu tancerzy z Francji, Ukrainy i Włoch w Grand Auditorium w Caen. W listopadzie 2012 r. Orchestre de la Saison Musicale z Hérouville zaprosiła go, aby przygotował u jej boku spektakl „Winds”, reżyserowany przez Norberta Genvrina. Na Wieczór Baletowy przygotował „Z delikatnym natężeniem” i „Poszukiwanie dwudziestego wieku”. Wystawił ponownie całość „Grand Pas de Paquita”. W kwietniu 2013 wystawił spektakl „Niżyński, dusza na wygnaniu” na scenie Vingtième Théâtre w Paryżu, z muzyką Sébastiena Renaulta, a następnie, w maju, „Pianistkę” z wielką Elizabeth Cooper. W 2014 i 2015 doszło kilka baletów, które odbyły swoje tournée, takie jak "Markiz de Cuevas", "LumiNaissance" czy też "Don Kichote". W 2015 r. stworzył dla Palais d'Hiver Ballet „Małego księcia” i „Kontrowersyjne balety” dwudziestego wieku, hołd złożony Patrickowi Dupondowi, w jego obecności, w 2016 r., a także „Zapach kwiatów” i „Damę Pikową” w tym samym sezonie. Na dziesięciolecie towarzystwa, wystawił nową wersję „Jeziora łabędziego” i „Dziadka do orzechów”.

Jednocześnie był regularnie zapraszany, aby tańczyć u boku tancerzy z Opery Paryskiej w „Galach gwiazd” Opery Paryskiej organizowanych przez Alexandrę Cardinale, a także z innymi tancerzami międzynarodowymi (Cypr, Wyspy Kanaryjskie, itd.). Tworzy również dla innych grup, takich jak Palais d'Hiver Ballet, Mezzo Ballet, towarzystwo Action Danse, Jeune Ballet z Montpellier i Jeune Ballet z Akwitanii. Stworzył choreografię dla kilku solowych występów międzynarodowych solistów. Prowadzi regularnie staże we Francji u boku wielkich tancerzy, kolejny w Conservatoire Supérieur [Wyższym Konserwatorium] w Lyonie. Był również twórcą „Tygodnia tańca” w Caen. W 2003 zaliczył część teoretyczną i praktyczną otrzymując dyplom profesora tańca na wydziale Anatomii, Muzyki i Historii tańca. Regularnie udziela wykładów o balecie w formie tanecznej konferencji na temat „miejsce człowieka „Zamiast człowieka tańczy taniec”, „Życie Maurice’a Béjarta”, „Mit Ptaka w tańcu”, „Choreografie Mariusa Petipy„ i ”Nadzwyczajne życie Markiza de Cuevas”. W lutym 2014 roku zorganizował pierwszą edycję Międzynarodowego Konkursu Tańca Klasycznego im. Niżyńskiego w Deauville, który obecnie doczekał się już 4. edycji. We wrześniu 2016 r., stworzył "La Junior Company" w Tuluzie, trupę zajmującą się integracją zawodową tancerzy klasycznych.

Scenografia, kostiumy - Justin Arienti 

Justin Arienti jest urodzonym w Mediolanie angielsko-włoskim projektantem sceny i kostiumów w Londynie. Jego projekty obejmują szeroki zakres gatunków, w tym produkcje teatralne, opery, taniec, musicale teatralne i inne. Justin uczęszczał do Instytutu Sztuki w Monzy, gdzie zdobył dyplom Projektowania Sztuki i Przemysłu. Kontynuował edukację i zdobył dyplom z Projektowania Sceny i Kostiumów w Akademii Sztuk Plastycznych w dzielnicy Brera w Milanie. Justin rozpoczął swoją karierę od pracy w Atelier Carlo Colla e Figli w Milanie, co dało mu ogromną szansę pracy przy ich fantastycznych przedstawieniach w najlepszych teatrach na całym świecie. W 2001 roku, Justin przeniósł się do Londynu, gdzie miał możliwość współpracy jako Współpracujący Projektant z uznanymi projektantami takimi jak Richard Hudson i dzięki dobrym relacjom między nimi Justin mógł pracować dla najbardziej prestiżowych teatrów, oper i zespołów baletowych. W zakresie tańca, Justin zaprojektował scenę i kostiumy dla uznanej produkcji “Maria di Venosa” przedstawionej na Festival Della Valle d’Itria, Martina Franca, z choreografią Nikosa Lagousakosa, “L’Enfant et Les Sortileges” oraz “Le Rossignol” dla Teatru Wielkiego w Poznaniu, oraz produkcji “The Creation” przedstawionej na Birgitta Festival w Tallinie, której reżyserii i choreografii podjął się Ran Arthur Braun. Jako Współpracujący Projektant Justin pracował przy kilku produkcjach baletowych dla Amerykańskiego Teatru Baletowego, Baletu Narodowego Kanady, Królewskiego Baletu, Baletu La Scala, a całkiem ostatnio pracował dla Królewskiego Baletu Danii przy ich nowej produkcji “Raymonda", oraz dla Bolshoi przy ich nowej produkcji “Romeo i Julia” W 2014 roku, Justin otrzymał Nagrodę Teatru im. Jana Kiepury za najlepszy projekt dla opery “Cyberiada” który miał premierę w Teatrze Wielkim w Poznaniu. 

Kierownictwo muzyczne- Szymon Morus

Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno - Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012, 2014, 2015 roku oraz do Pomorskich Sztormów za 2016 rok. Laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016 w kategorii Pomorska Nadzieja Artystyczna. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski czy Massimiliano Caldi. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Zasłuchanie”.

W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie Gode na Kaszebach. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanegoExplorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess - klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta - Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery OtelloGiuseppe Verdiego oraz Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej MaskiKrzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousnessPrzemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.

W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego, wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. W marcu 2017 ukazały się kolejne wydawnictwa z udziałem Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa: Mendelssohn, Chausson – Double Concertos /Acte Prealable/ oraz Love Songs /Soliton/ z kompozycjami Leszka Kułakowskiego.

Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.


Asystentka scenografa i kostiumografa -- Joanna Maciejewska

Dźwięk -- Marcin Dąbrowski  

Oświetlenie -- Michał Stenzel 

Galeria

Aktualności

15.11.2017

Wyjątkowy prezent pod choinką

Z radością informujemy, że w kasie Opery oraz za pośrednictwem serwisu bilety24.pl można kupić bilety na styczeń 2018 roku.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.