Styczeń

Ariadna na Naxos

Richard Strauss

Premiera

30 października 2009

Czas trwania

2 h 20' (jedna przerwa)

Opis

Jedna z najtrudniejszych oper do wystawienia w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale to może być również bogacz z Moskwy, Londynu, czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas – artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki. Zawsze byliśmy niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był nasz bunt wobec tej zależności. Dzisiaj w świecie powszechnego materializmu nie jest on tak widoczny. Ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak „sprawiedliwego” mecenasa, jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają. Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jesteśmy przekonani, że przymus zaspokajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie totalnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów razem z poezją wielkich, bezkompromisowych myślicieli prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl.

 

SPEKTAKL ROKU 2009
Nagroda Teatralna Prezydenta Miasta Gdańska

 

POMORSKA NAGRODA ARTYSTYCZNA 2009
Marek Weiss – inscenizacja i reżyseria


Ariadna na Naxos pierwotnie miała być jednoaktową operą, do której libretto napisał Hofmannsthal. Premiera tego dzieła odbyła się w 1912 roku. Jednak cztery lata później został dopisany do niego prolog i tak powstała opera znana nam współcześnie. Utwór składa się z dwóch części: z prologu i opery. Właściwie pierwsza część dzieła pokazuje kulisy tego, co wydarzy się w drugiej części, mamy więc tutaj do czynienia z operą w operze.

Prolog to komediowe ukazanie zakulisowego życia operowego. Druga część to właściwy spektakl - przedstawiony już na poważnie, w którym ukazany zostaje ból Ariadny, porzuconej przez kochanka. 
Ból, o którym, jak twierdzi Zerbinetta, zapomni dzięki nowej miłości. Te dwie postaci kobiece reprezentują odmienne postawy. Zarbinetta traktuje życie jako dobrą zabawę, a Ariadna – jako dochowywanie wierności zasadom. W naszej inscenizacji symbolizują one sztukę popularną i elitarną. Ariadna jest artystką, nie potrafi pogodzić się z faktem, że sztuka popularna zawładnęła masami. Uprawiając swój elitarny zawód artystki, poszukując prawdy i wzruszenia w świecie, chce zupełnie czegoś innego – blichtru i chwilowego zapomnienia, czuje się niekomfortowo, jest bliska schizofrenii. Mimo to postanawia kontynuować swoje powołanie. Mamy nadzieję, że dzieło Straussa w naszej inscenizacji wzbudzi w widzach potrzebę obcowania ze sztuką mądrą, piękną i najwyższych lotów.

Spektakl Ariadna na Naxos, zakup instrumentów muzycznych, na których gra Orkiestra Opery Bałtyckiej zrealizowano przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl w dniu 6 października 2010 r. to prezent od Opery Bałtyckiej
z okazji Jubileuszu 100-lecia Teatru Wielkiego

Realizacja

kierownictwo muzyczne José Maria Florencio
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
scenografia Hanna Szymczak

Galeria

Partnerzy

Partnerzy

Aktualności

15.01.2018

Ferie w Operze Bałtyckiej

Ferie już za dwa tygodnie! Opera Bałtycka proponuje spędzenie zimowego czasu kreatywnie, podczas artystycznych spotkań w operze.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.