Sierpień

Opera Gedanensis

Olimpia z Gdańska

Zygmunt Krauze

Olimpia z Gdańska to opera, która wymyka się tradycyjnej narracji teatralnej. Świat rzeczywisty, w którym żyje i tworzy Stanisława Przybyszewska, miesza się ze światem literackim wywiedzionym z powieści, którą pisze główna bohaterka. Akcja powieści rozgrywa się podczas Rewolucji Francuskiej, a właściwie już w jej patologicznej fazie schyłkowej. Te dwa światy mieszają się, tworząc nowy świat, świat teatralnej magii. W pokoju Stanisławy pojawiają się zarówno postaci rzeczywiste, np. jej Ojciec wraz z artystyczną bohemą lat dwudziestych, jak i postaci z czasów Rewolucji Francuskiej z M. Robespierrem na czele. Chwilami pojawia się trzeci świat, wywołany przez narkotyki, który jest implikacją świata realnego i literackiego, stwarzając wizję czegoś nadrealnego, wręcz kosmicznego. W tych światach żyją ludzie, którzy bez względu na czas /teraźniejszy czy przeszły/ mają takie same relacje z innymi ludźmi. Można by powiedzieć, że wraz z upływającym czasem ciągle powtarzamy te same historie i sytuacje. Jakbyśmy zatrzymali się w zaklętym kręgu powtórzeń. Stanisława, tak samo jak Olimpia, ciągle nie może znaleźć porozumienia ze swoim Ojcem i Robespierrem. To ciągle te same emocje: miłość, nienawiść, gniew, zemsta. Jednak nad wszystkim unosi się duch wolności. Wszyscy marzą o wolności, czy to w wymiarze społecznym, czy też osobistym. Stanisława chce się uwolnić od Ojca, później od ślepej miłości do Robespierre'a. Olimpia walczy o prawa i wolność kobiet. Idea rewolucji daje siłę i pewność, że wszystko można zmienić, wychodząc na ulicę, by zamanifestować swoja wolność i niezależność. Czy w istocie rewolucja przynosi wolność? A może śmierć jest wolnością? A może życie ze swoją absurdalnością paradoksalnie daje nam szansę na wolność. I tylko od nas zależy czy tak się stanie?! To pytania, które w finale opery zadają autorzy libretta. Myślę, że dobrze, że nikt nie próbuje na nie odpowiedzieć, bo przecież "wszystko jest złudzeniem".
Jerzy Lach

Premiera

20 listopada 2015

Czas trwania

80 min

Realizacja

libretto oryginalneKrystyna i Blaise de Obaldia
kierownictwo muzyczne Maja Metelska
inscenizacja i reżyseria Jerzy Lach
scenografia Hanna Szymczak
kostiumyMarlena Skoneczko
choreografiaElżbieta Czajkowska-Kłos
światłaPiotr Miszkiewicz
przygotowanie Chóru Anna Michalak
współpraca muzycznaJakub Kontz
asystent reżyseraMagdalena Szlawska
asystent scenografaMonika Ostrowska
przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy Liana Krasyun-Korunna, Yaryna Rak, Karolina Szweda
konsultacje językoweAlina Żołnierkiewicz

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca 'Artysta-rezydent'. Artystą - rezydentem Opery Bałtyckiej w Gdańsku w sezonie 2015 / 2016 jest Przemysław Baiński. 

Aktualności

11.08.2017

Repertuar 2017/2018

Mamy przyjemność ogłosić pierwsze spektakle sezonu francuskiego 2017/2018. Zapraszamy i zachęcamy do rezerwacji biletów.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.