Kwiecień

Marek Weiss

Reżyser teatralny i operowy, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej w Gdańsku w latach 2008-2016. W latach 1982–88 i 1992–95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Zrealizował na tej scenie kilkanaście oper. Znalazły się wśród nich: Borys Godunow M usorgskiego, Fidelio Beethovena, Wozzeck Berga (prapremiera polska), Łucja z Lammermoor Donizettiego, Straszny dwór Moniuszki, Turandot Pucciniego, Manekiny Rudzińskiego, Aida, Makbet, Traviata i Nabucco Verdiego, Mistrz i Małgorzata Kunada, Bramy raju Joanny Bruzdowicz (nagroda Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za rok ’87), Dama pikowa Czajkowskiego, Salome Richarda Straussa, Raj utracony Pendereckiego (prapremiera polska) i Faust Gounoda. Od 1989 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Północnego w Warszawie. W 1991 roku powrócił do opery i zrealizował w Teatrze Wielkim w Łodzi: Diabły z Loudun Pendereckiego i Don Giovanni Mozarta. Tę ostatnią operę przygotował również w 1998 roku w Operze Narodowej w Warszawie na inaugurację dyrekcji Jacka Kaspszyka.
Wiele z jego spektakli było prezentowanych w Paryżu, Londynie, Berlinie, Monachium, Wiedniu, Moskwie, Brukseli, Hadze, Luksemburgu, Atenach, Pekinie, Tokio, Jerozolimie i kilkunastu innych miastach Europy i Azji.
Za granicą zrealizował jako reżyser Trubadura Verdiego w Sofii, Mahagonny Brechta/Weilla w Tel Avivie, Nabucco Verdiego w Istambule, Króla Rogera Szymanowskiego i Straszny dwór Moniuszki w USA, Traviatę Verdiego i Łucję z Lammermoor Donizettiego w Korei Południowej, Aidę Verdiego w Belgii i Holandii oraz Eugeniusza Oniegina w Finlandii. Wielokrotnie realizował spektakle na festiwalach w Atenach, Vichy, Jerozolimie, Xanten, Carcassonne i Pafos.
W latach 1995–2001 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Zrealizował tam: Nabucco, Traviatę, Trubadura i Aidę Verdiego, światową prapremierę Elektry Theodorakisa, Toskę i Madame Butterfly Pucciniego, Wesele Figara i Czarodziejski flet Mozarta, Cyrulika sewilskiego Rossiniego, Salome Richarda Straussa, Diabłyz Loudun Pendereckiego, Carmen Bizeta oraz Borysa Godunowa Musorgskiego. Polska prapremiera Galiny Landowskiego, zrealizowana w 1999 została zaproszona na EXPO 2000 w Hanowerze. W 2001 roku jego produkcja Wolnego strzelca Webera otworzyła nowo odbudowaną scenę Opery Wrocławskiej. Z jej zespołem wystawił także Antygonę Rudzińskiego i Kolonię karną Bruzdowicz, Czarodziejski flet i Wesele Figara Mozarta oraz widowiska w Hali Ludowej, takie jak: Nabucco, Skrzypek na dachuAida. We wrześniu 2004 roku został mianowany zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej. Rok później, po odwołaniu Jacka Kaspszyka, zrezygnował ze swojej funkcji. Przygotował dla festiwalu Warszawska Jesień prapremierę opery Zygmunta Krauzego Iwona, księżniczka Burgunda. W 2007 wystawił ją w Operze Narodowej i został odznaczony przez Ministra Kultury srebrnym medalem „Gloria Artis”.
Jako Marek Weiss wydał powieści Boskie życie oraz Cena ciała.
W latach 2006–2014 był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zrealizował Wolnego strzelca Webera, Juliusza Cezara Haendla, Żywot rozpustnika Strawińskiego i Cosí fan tutte Mozarta.
Od 2008 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, gdzie wcześniej reżyserował Madame Butterfly, Fausta i Rigoletto. Przekształcił teatr w nowoczesną placówkę z zespołem operowym dobieranym do każdej premiery z castingów i młodym, dynamicznym teatrem tańca. Uhonorowany wraz z Izadorą Weiss (dyrektorem Bałtyckiego Teatru Tańca) przez Marszałka Województwa Pomorskiego Pomorską Nagrodą Artystyczną.
Pierwszymi realizacjami Marka Weissa stawiającymi na jakość muzyczną i teatralne nowatorstwo były: tryptyk Mozarta – Don Giovanni, Wesele Figara i Czarodziejski flet, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego i Ariadna na Naxos Richarda Straussa. Spektakl ten był prezentowany na festiwalu TV Mezzo i transmitowany do wielu krajów świata. W ramach festiwalu Solidarity of Arts 2010 roku została zaprezentowana w Operze Bałtyckiej premiera Makbeta Verdiego. Telewizja BBC uznała Operę Bałtycką za jedną z najlepszych w Europie w sezonie 2010/11.
Sensację wzbudziła kolejna premiera z muzyką Straussa Salome. Spektakl został uznany przez prasę za jedną z trzech najważniejszych realizacji tego sezonu w Polsce. Kolejny sezon Weiss rozpoczął premierą Madame Curie Elżbiety Sikory. Dzieło zostało napisane na zamówienie Opery Bałtyckiej i wystawione w Paryżu na zaproszenie UNESCO z okazji ustanowionego przez ONZ Międzynarodowego Roku Chemii i prezydencji RP w Radzie Unii Europejskiej. Dwa lata później film z tego spektaklu dostał główną nagrodę wydawców francuskich „Orfeusz”.
Znaczącym projektem Marka Weissa było wystawienie dzieła Szostakowicza i jego uczniów, czyli Skrzypiec Rotszylda Fleischmanna w reżyserii Weissa oraz Graczy Szostakowicza/Meyera w reżyserii Andrzeja Chyry. Ten dyptyk uzyskał tytuł najlepszego operowego spektaklu 2013 roku w Polsce.
Rok później Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl roku otrzymała ponownie Opera Bałtycka za operę Ubu Rex Pendereckiego w reżyserii Janusza Wiśniewskiego. Cosí fan tutte Mozarta, Tosca Pucciniego i Otello Verdiego to trzy kolejne inscenizacje Marka Weissa. Ostatnia była połączona w projekt WyspaSzekspir z mistrzowską premierą BTT Burzy według Szekspira z muzyką Gustava Mahlera w choreografii Izadory Weiss. Do tego tytułu dołączyła kameralną Fedrę według Racine’a, z którą gościła w Londynie wzbudzając tam zachwyt swoim nowatorstwem.
Rok 2015 Marek Weiss zamknął premierą Strasznego dworu Moniuszki. Spektakl ten stał się podsumowaniem poszukiwań odrębnego stylu teatru operowego łączącego muzykę ze światem scenicznym.
W 2016 roku zrealizował operę „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego.

Aktualności

18.04.2018

Kasa biletowa nieczynna - 18.04.2018 (środa)

Z przyczyn technicznych dnia 18 kwietnia 2018 roku kasa biletowa będzie nieczynna.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.