Styczeń

Leszek Możdżer

Jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianista światowej klasy, odważny eksplorator, oryginalny twórca posiadający własny język muzyczny.

Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, zdobywał pierwsze szlify w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, oraz w zespole Miłość założonym przez Tymona Tymańskiego. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego oraz Quintessence Eryka Kulma. W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla z deszczu nagród, jakie na niego spadły. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich (z jednym wyjątkiem) ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii Pianista Roku, zaś trzy razy został uznany Muzykiem Roku (1995, 1996, 2011). Od tego czasu pianista otrzymał wiele prestiżowych nagród.

Leszek Możdżer nagrywał płyty z prawie wszystkimi naszymi najwybitniejszymi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Piotrem Wojtasikiem, Adamem Pierończykiem, Henrykiem Miśkiewiczem, Anną Marią Jopek. Współpracował ze Zbigniewem Preisnerem, Janem A.P. Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max – m.in. nagrodzona Oscarem muzyka do filmu Finding Neverland). Leszek Możdżer napisał również muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego PUB 700, którego sam jest bohaterem, a także m.in. do Nienasycenia (reż. Wiktor Grodecki), Wszystkich Kobiet Mateusza (reż. Artur Baron Więcek) czy W sypialni (reż. Tomasz Wasilewski). Do współpracy zapraszali go m.in. Pat Metheny, Archie Shepp, czy David Gilmour z zespołu Pink Floyd.

Na uwagę zasługują także teatralne realizacje Leszka Możdżera, m.in. Hair – love, rock musical (Teatr Muzyczny w Gdyni), Tango with Lady M. (Polski Teatr Tańca w Poznaniu), Sen Nocy Letniej (Teatr Muzyczny w Gdyni), Mandarynki i Pomarańcze Tuwima (Teatr Muzyczny „Capitol” we Wrocławiu), Śluby Panieńskie (Teatr Narodowy w Warszawie).

Wraz z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem oraz okołomuzykiem M.BUNIO. S, Leszek Możdżer stworzył projekt LUTOSPHERE, wielokrotnie już prezentowany publiczności. Leszek Możdżer występował w prawie wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, Chile, Chinach, Japonii, Malezji oraz Singapurze.

Dla Bałtyckiego Teatru Tańca skomponował muzykę do spektaklu Izadory Weiss Windows.

W nagraniu muzyki wzięli udział: Justyna Antoniak (śpiew), Olga Kwiatek (skrzypce), Małgorzata Kogut-Ślanda (skrzypce), Zuzanna Dudzic-Karkulowska (skrzypce), Magdalena Gołemberska (altówka), Anna Stagenalska (altówka), Bożena Papała (wiolonczela), Monika Łapka (wiolonczela), Krzysztof Pełech (gitara), Leszek Możdżer (fortepian), Michał Polak (bębny).

Nagranie zrealizował Grzegorz Czachor w studiu Leszka Możdżera we Wrocławiu.

Aktualności

15.01.2018

Ferie w Operze Bałtyckiej

Ferie już za dwa tygodnie! Opera Bałtycka proponuje spędzenie zimowego czasu kreatywnie, podczas artystycznych spotkań w operze.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.