Styczeń

Maja Metelska

Dyrygent i wiolonczelistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w dziedzinie dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Antoniego Wita (2006) oraz wiolonczeli w klasie prof. Andrzeja Zielińskiego (2008), a także Akademii Sibeliusa w Helsinkach w dziedzinie dyrygentury orkiestrowej, gdzie studiowała pod kierunkiem m.in. Leifa Segerstama, Sakari Oramo, Osmo Vänskä (2014). Stypendystka i studentka American Academy of Conducting w Aspen, USA, w której kształciła się pod kierunkiem Davida Zinmana, Marin Alsop i Jamesa Conlona (2005). Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach dyrygenckich prowadzonych m.in. przez Jorma Panula i Yuri Simonova. W 2010 roku uzyskała w dziedzinie dyrygentury stopień doktorski, a w 2014 roku stopień doktora habilitowanego. Pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Od czasu debiutu z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w 2006 roku dyryguje koncertami wiodących orkiestr polskich, w tym tak znakomitymi, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej. Współpracuje także z orkiestrami zagranicznymi, m.in. Turku Philharmonic Orchestra i Pori Sinfonietta. W 2013 roku odbyła tournée koncertowe w Japonii, dyrygując orkiestrami Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Nagoya Philharmonic Orchestra i Osaka Philharmonic Orchestra.

W dziedzinie opery zadebiutowała Czarodziejskim fletem Mozarta w Warszawie (2007). Następnie prowadziła Różaniec Ratusińskiej (prawykonanie), pracowała jako asystent dyrygenta w Tosca Pucciniego (Filharmonia Koszalińska) i Normie Belliniego (Filharmonia Narodowa), pełniła funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta m.in. opery Flis Moniuszki (Białystok), operetki Wiedeńska krew Straussa, oper Gianni SchicchiSiostra Angelica Pucciniego (Bydgoszcz). Od 2011 jest dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie współpracowała przy realizacjach oper m.in. Cosi fan tutte Mozarta, Halka Moniuszki, Va voix humane Poulenca, Quo Vadis Matuszczak, Ja, Kain Pałłasza, oraz BalthazarPolieukt (prapremiera, reż. Lavelli) Krauzego. Jest autorką publikacji (2013) o dyrygenckiej interpretacji opery Balthazar Zygmunta Krauzego.

Finalistka wielu konkursów dyrygenckich, m.in. XVI Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Tokio (najwyższe nagrody przyznane w konkursie – Wyróżnienie oraz Nagroda Specjalna “Hideo Saito Award”), IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach (II Wyróżnienie oraz Nagroda ZAIKS za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora), XV Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Unii Europejskiej w Spoleto, IV Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (III Wyróżnienie). Wyróżniona Nagrodą Specjalną Orkiestry Cyprus Symphony Orchestra na I Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. S. Michaelidesa w Nikozji.

Aktualności

15.01.2018

Ferie w Operze Bałtyckiej

Ferie już za dwa tygodnie! Opera Bałtycka proponuje spędzenie zimowego czasu kreatywnie, podczas artystycznych spotkań w operze.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.