Luty

Opera Gedanensis

Aktualności

Konferencja prasowa

12 stycznia 2017 roku w Muzeum Narodowym w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa inicjująca wielopłaszczyznowy projekt "Jeden ze stu". W spotkaniu wystąpili przedstawiciele władz samorządowych oraz przedstawiciele instytucji, które biorą udział w kampanii. W działania promocyjne "Sądu Ostatecznego" zaangażowały się dotychczas władze samorządowe, w tym Urząd Miejski w Gdańsku i Urząd Marszałkowski, a także ponad 30 instytucji, między innymi Opera Bałtycka w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Uniwersytet Gdański.  Mecenat nad kampanią objął natomiast Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Piszą o nas: 

Sąd Ostateczny-trojmiasto.pl

(...) Dzieło podzielone jest na dwa akty. Pierwszy z nich poświęcony jest fikcyjnej genezie "Sądu Ostatecznego". W myśl libretta Mirosława Bujki, Memling tworzy arcydzieło, by odkupić swoje potworne zbrodnie popełnione na wojnie. Po sugestii Ojca Arago (u którego znajduje schronienie po powrocie z wojny) i z inspiracji diabolicznego Tomaso Portinariego, rozpoczyna pracę nad dziełem, które przerasta go i epokę, w jakiej powstaje. Drugi akt to dalsze burzliwe losy tryptyku. Wędrówkę obrazu zapoczątkowuje jego grabież przez gdańskich kaperów, przez co trafił do Gdańska i zawsze tu powracał, choć wielokrotnie był wywożony stąd w głąb kraju i za granice.

(...) W pełni świadomie zrezygnowałem z jedności czasu, miejsca i akcji i podzieliłem operę tylko na dwa akty. Wyszedłem z założenia, że "Sąd Ostateczny" powstał niejako zamiast faktycznego sądu ostatecznego, zapowiadanego jako apokalipsa. Zastanawiałem się, co mogłoby z tego wyniknąć dla dzieła. Uznałem, że ten niezwykły, pełen symboliki obraz potraktować można jako próbę odkupienia win jego twórcy. Druga część opery to ukazanie siły tryptyku. Stąd niezwykła, oparta na faktach, podróż obrazu przez czas i spotkania z ludźmi, którzy zapisali się, zazwyczaj niezbyt chlubnie, w historii świata. Ostateczny kształt libretta jest zasługą Krzysztofa Knittla, który dostosował je do potrzeb opery. Nie jest to typowe libretto operowe, ale też język Knittla nie jest typowy dla języka opery - mówi Mirosław Bujko, autor libretta.

(...) Główne partie wykonywać będą: baryton (Hans Memling), kontratenor altowy (Tomaso Portinari), bas (Ojciec Arago) - wszyscy w akcie pierwszym, baryton (Paul Benecke, kaper z Gdańska), bas (Car Piotr I) czy tenor (Stalin) - akt drugi. W pierwszym akcie nie zabraknie też głosów żeńskich: sopranem śpiewać będzie Katarzyna Tanagli (żona zleceniodawcy obrazu i muza Memlinga), natomiast w roli Archanioła Michała usłyszymy mezzosopran.

Aktualności

15.02.2017

Współpraca Opery Bałtyckiej z Uniwersytetem Gdańskim

Dyrektor Opery Bałtyckiej Warcisław Kunc i Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. Jerzy Gwizdała podpisali porozumienie o współpracy.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.