Grudzień

Opera Gedanensis

Aktualności

Podczas uroczystej gali otwarcia sezonu francuskiego (23 września 2017 roku) na scenie Opery  o prapremierze opowiadał Profesor Krzysztof Knittel. 



24 lipca w Muzeum Narodowym w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa poświęcona projektowi Sąd OstatecznyHansa Memlinga. Jeden ze 100 najważniejszych obrazów w sztuce dawnej, a także „złotej” kampanii promującej dzieło Memlinga. W konferencji wzięli udział: Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego, Paweł Adamowicz Prezydent Miasta Gdańska oraz Wojciech Bonisławski Dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku. Oprócz podsumowania pierwszego półrocza, zaprezentowane zostały najważniejsze projekty drugiej części roku- w tym prapremiera opery „Sąd Ostateczny”.

W dniach 9-23 lipca 2017 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbywa się pierwsza edycja projektu Lato w Teatrze. Operowa edycja projektu nosi nazwę Lato w operze – „Jak powstaje opera?”. W półkoloniach teatralnych połączonych z warsztatami artystycznymi uczestniczą dzieci w wieku 10-12 lat. Dwutygodniowe zajęcia z artystami prowadzone w grupach (aktorskiej, dźwiękowo-muzycznej, scenograficzno-kostiumowej) zakończą się teatralną prezentacją przygotowanego przez dzieci słuchowiska „Jak powstaje opera?” na scenie. Projekt jest wydarzeniem towarzyszącym prapremierze opery „Sąd Ostateczny” Krzysztofa Knittla, która odbędzie się 9 listopada 2017 roku. Uczestnicy w ramach zajęć zobaczą także oryginał tryptyku Hansa Memlinga w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Projekt Prapremiery dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na lata 2016-2017 oraz programu z zakresu twórczości artystycznej i edukacji kulturalnej – priorytet „Muzyka” na rok 2017. Patronat nad cyklem prapremier operowych –zamówień kompozytorskich OPERA GEDANENSIS objął Prezydent Miasta Gdańska.

LATO W TEATRZE to program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

19-20.04.2017 

Kompozytor muzyki Krzysztof Knittel, autor muzyki do prapremiery Sądu Ostatecznego, przeprowadził warsztaty kompozytorskie w The Stanislaw Moniuszko Academy of Music in Gdansk

Laboratorium komputerowe – pracownia kompozytorska stała się na czas warsztatów miejscem ciekawych dyskusji poruszających temat dotyczący „free improvisation” - między improwizacją a kompozycją. Interesujące opowiadania prof. Knittla połączone z prezentacją dźwiękowych przykładów omawianych zagadnień, przeplatały się z próbami zmierzenia się z żywą improwizacją uczestników warsztatów przy wsparciu Kompozytora. 

Warsztaty zostały zorganizowane przez Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki, Katedrę Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku przy współpracy z Operą Bałtycką. 


Konferencja prasowa

12 stycznia 2017 roku w Muzeum Narodowym w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa inicjująca wielopłaszczyznowy projekt "Jeden ze stu". W spotkaniu wystąpili przedstawiciele władz samorządowych oraz przedstawiciele instytucji, które biorą udział w kampanii. W działania promocyjne "Sądu Ostatecznego" zaangażowały się dotychczas władze samorządowe, w tym Urząd Miejski w Gdańsku i Urząd Marszałkowski, a także ponad 30 instytucji, między innymi Opera Bałtycka w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Uniwersytet Gdański.  Mecenat nad kampanią objął natomiast Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Piszą o nas: 

Sąd Ostateczny-trojmiasto.pl

(...) Dzieło podzielone jest na dwa akty. Pierwszy z nich poświęcony jest fikcyjnej genezie "Sądu Ostatecznego". W myśl libretta Mirosława Bujki, Memling tworzy arcydzieło, by odkupić swoje potworne zbrodnie popełnione na wojnie. Po sugestii Ojca Arago (u którego znajduje schronienie po powrocie z wojny) i z inspiracji diabolicznego Tomaso Portinariego, rozpoczyna pracę nad dziełem, które przerasta go i epokę, w jakiej powstaje. Drugi akt to dalsze burzliwe losy tryptyku. Wędrówkę obrazu zapoczątkowuje jego grabież przez gdańskich kaperów, przez co trafił do Gdańska i zawsze tu powracał, choć wielokrotnie był wywożony stąd w głąb kraju i za granice.

(...) W pełni świadomie zrezygnowałem z jedności czasu, miejsca i akcji i podzieliłem operę tylko na dwa akty. Wyszedłem z założenia, że "Sąd Ostateczny" powstał niejako zamiast faktycznego sądu ostatecznego, zapowiadanego jako apokalipsa. Zastanawiałem się, co mogłoby z tego wyniknąć dla dzieła. Uznałem, że ten niezwykły, pełen symboliki obraz potraktować można jako próbę odkupienia win jego twórcy. Druga część opery to ukazanie siły tryptyku. Stąd niezwykła, oparta na faktach, podróż obrazu przez czas i spotkania z ludźmi, którzy zapisali się, zazwyczaj niezbyt chlubnie, w historii świata. Ostateczny kształt libretta jest zasługą Krzysztofa Knittla, który dostosował je do potrzeb opery. Nie jest to typowe libretto operowe, ale też język Knittla nie jest typowy dla języka opery - mówi Mirosław Bujko, autor libretta.

(...) Główne partie wykonywać będą: baryton (Hans Memling), kontratenor altowy (Tomaso Portinari), bas (Ojciec Arago) - wszyscy w akcie pierwszym, baryton (Paul Benecke, kaper z Gdańska), bas (Car Piotr I) czy tenor (Stalin) - akt drugi. W pierwszym akcie nie zabraknie też głosów żeńskich: sopranem śpiewać będzie Katarzyna Tanagli (żona zleceniodawcy obrazu i muza Memlinga), natomiast w roli Archanioła Michała usłyszymy mezzosopran.

Spotkanie przed tryptykiem

12 maja 2016 w Gdańsku przed oryginałem tryptyku odbyło się spotkanie autorów "Sądu ostatecznego" kompozytora Krzysztofa Knittla  oraz autora libretto Mirosława Bujko z dyrektorem Muzeum Narodowego Wojciechem Bonisławskim i dyrekcją Opery Bałtyckiej.

 

Aktualności

16.12.2017

Specjalna cena biletów na Koncert Sylwestrowy 30 grudnia, g. 20:00

​Szanowni Państwo, Od wtorku 19 grudnia w kasie Opery przygotowana została pula biletów w cenie 100 zł za jeden bilet na Koncer Sylwestrowy 30 grudnia 2017 roku, na godzinę 20:00.

zobacz wszystkie

PROJEKT I WYKONANIE PROJECT8.PL

STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w COOKIES. Pozostając na stronie godzisz się na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.